ללא קטגוריה

שטיחים צמר יפים

עמידות החומר שטיחים צמר

חומרים וטכניקה רוב השטיחים עשויים צמר כבשים, שהוא עמיד, צובע בקלות ומתמודד בקלות. לעתים רחוקות משתמשים בצמר שיער בגמל או בצמר עיזים. משעמם מכדי להכין ערימה אטרקטיבית, חוזק הכותנה והחוט החלק הופכים אותה לעיוות אידיאלי (ראו להלן); הוא משמש במזרח לכל היסודות או לעיוות בלבד.

שטיחים צמר
שטיחים מרוקאים צמר

שטיחי משי יקרים

משי כל כך יקר שהשימוש בו מוגבל, אך שום חומר אחר לא מייצר שטיחים יוקרתיים ועדינים כאלה, המציגים ניואנסים צבעוניים עדינים של קסם מיוחד באורות שונים. חלק מהשטיחים הפרסיים המשובחים מהמאה ה -16 וה -17 הם לגמרי משי. הוא מעולם לא שימש לקשירה באירופה, אך לעיתים קרובות מאז המאה ה -15 הוא הגדיל צמר באגף השטיחים האירופיים.|פשתן שימש בשטיחים מצריים, קנבוס ליסודות שטיחים הודים,

ושני החומרים משמשים לשטיחים אירופיים. מאז 1820 לערך נעשה שימוש ביוטה ביסוד שטיחים המיוצרים במכונה.|שטיחי ערימה קשורה, המשלבים יופי, עמידות ואפשרויות למגוון אינסופי, מצאו את החסד הגדול ביותר כחיפויי רצפה. שטיחים צמר לפני זמן רב החלו אורגים לייצר בדי ערימה או בדים עם משטח המורכב מלולאות חוט,

בניסיון לשלב את היתרונות של טקסטיל ארוג לאלו של צמר בעלי חיים.|ערימה קשורה בנויה על הנול על בסיס של חוטים ארוגים, שהחוטים האופקיים מהם נקראים חוטים ואנכי נקראים חוטי עיוות. חוטי ערימה צבעונית, שממנה נוצר התבנית, שטיחים צמר קשורים היטב סביב שני חוטי עיוות באופן שקצוותם החופשיים מתנשאים מעל התשתית הארוגה ויוצרים ערימה צמודה או כרית עבה של קצוות חוט המכסים צד אחד של אריגת היסוד.

צורת קשירה

הקשרים עובדים בשורות בין חוטי אריגה משולבים ומתוחים, ששומרים על כל שורה של ציציות קשורות היטב בבסיס. כשקושרים שורה של קשרים, מכים אותה על השורות הקודמות בעזרת מסרק כבד-פטיש כך שבחזית הערימה מסתירה לחלוטין גם את העיוות וגם את האריגה. כאשר שזור שטח, קצות הערימה גזועים לגובה אחיד: קצר מהסוג האריסטוקרטי יותר וכמ”מ (2.5 ס”מ) על כמה שטיחים נוודים מדובללים.

שנן דרכים שונות לקשור את חוט הערימה סביב חוט העיוות. הקשר הטורקי, או הסימטרי, משמש בעיקר באסיה הקטנה, בקווקז, באיראן (פרס לשעבר) ובאירופה. שטיחים צמר קשר זה היה ידוע בעבר גם כקשר של ג’יורדס. הקשר הפרסי, או הא-סימטרי, משמש בעיקר באיראן, הודו, סין ומצרים. קשר זה היה ידוע בעבר כקשר סנה (סנה). הקשר הספרדי, המשמש בעיקר בספרד, שונה משני הסוגים האחרים בלולאה סביב חוט עיוות אחד בלבד. אחרי המאה ה -18 זה הפך לנדיר ביותר. סוג הקשר המשמש משפיע על העדינות והידוק של הערימה.

קשר בין כל חוט ערימה ביד ניתן להשוות בין חלוקי נחל קטנים לפסיפס, וביצוע מומחה חיוני בהשגת מוצר מוגמר יפה. קל יותר לייצר שטיחים בדוגמת זווית הדורשים ערימה קשורה גסה בלבד מאשר שטיחים מפותלים ועיצוב דק, הדורשים חומר עדין יותר וערימה קשורה בצפיפות הרבה יותר לצורך שכפול ברור של עיצוביהם המורכבים. בחלק מהשטיחים הסיניים יש פחות מ -20 קשר לאינץ ‘מרובע (3 לסנטימטר מרובע); מסוימים הודים, יותר מ -2,400. ניתן להשיג את הצפיפות הגבוהה ביותר באמצעות הקשר הפרסי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *