ללא קטגוריה

שטיחים מזרחיים פעילות באסיה

מרכזי פעילות השטיחים

תקופות ומרכזי פעילות שטיחים מזרחיים הם אלה המיוצרים במערב ומרכז אסיה, – צפון אפריקה וחבל הקווקז באירופה. עיצוב שטיחים, במערב אסיה לפחות, חרג ממחצלות לבד וקלוע לפני האלף הראשון לפני הספירה.

שטיח סף המיוצג בגילוף אבן (כיום בלובר) מארמון אשור של חורסאבאד – (בעירק המודרנית) מהמאה ה -8 לפני הספירה

הוא בעל דפוס שדה מלא של גושי קווטר (מוטיבים בעלי ארבעה עלים), ממוסגר בגבול לוטוס. גילופים אשוריים אחרים של התקופה מראים גם דפוסים ששורדים ברפרטואר המעצבים המודרניים.

דוגמאות עתיקות

הדוגמאות העתיקות ביותר הידועות לקשירה נחשפו במהלך חפירת קברים מלכותיים

מהמאה החמישית עד המאה השלישית לפני הספירה בפזיריק בהרי אלטאי שבדרום סיביר.

שטיחים מזרחיים הממצאים כוללים פריטי לבד שונים עם דפוסי אפליקציה ושטיח מעולה עם ערימת צמר, המסוקס עם הקשר הסימטרי, או הטורקי (בהרמיטאז ‘).

שטיחים מזרחיים
שטיח לאס וגאס דגם 10

השטיח, אולי ממוצא פרסי, מודד 1.8 × 2.0 מטר (6 × 6.5 רגל). השדה המרכזי כולל עיצוב לוח שחמט עם דפוס כוכבים פרחוני בכל ריבוע. מבין שני הגבולות הרחבים, הפנימי מציג אפריז של איילים, והחיצוני אפריז של פרשים.

הקשר לא היה בהכרח השיטה היחידה או אפילו החשובה ביותר לייצור שטיחים. שטיחים מזרחיים לבד שימשו זמן רב במרכז ומזרח אסיה, כפי שצוין על ידי דגימות מרהיבות מהמאה ה -1 לספירה מנוין אולה בצפון מונגוליה (המאה ה -1 לפני הספירה עד המאה ה -1 לספירה

בהרמיטאז ‘) או אלה במאגר שוסו ( מחסן אימפריאלי יפני) בנארה ליד אסקה (לפני המאה ה -8).

השטיחים היקרים שטיחים מזרחיים

השטיחים היקרים עם מוטיבים דמויים וזהב שהוזכרו על ידי סופרים יוונים וערבים אולי היו ארוגים או רקומים וכנראה הוצגו על הקיר וגם על הרצפה.

השטיח הגדול שיוצר בארמון סאסניד ב Ctesiphon במאה השישית הוא המפורסם ביותר –

ראו לעיל קישוט ותמונות סמליות של עיצוב כולל אך גם בתי משפט מזרחיים אחרים – כמו הח’ליפות בבגדאד (המאה ה-8-13), השתמשו בשטיחים יקרי ערך.

במאות ה -13, ה -14 וה -15, אסיה הקטנה והקווקז ייצרו שטיחים מזרחיים גסים, צבעוניים,

בעלי כוכבים, מצולעים, ולעתים קרובות דפוסי כתיבה כופית מסוגננת.

נרקמה גם קבוצה מיוחדת עם צורות בעלי חיים פשוטות ומקושטות ביותר החשובים מבין השטיחים הללו מיוצגים על ידי שבעה שברי דפוסים גיאומטריים חזקים וחוזרים בצבעים עזים – אדום, צהוב – וכחול – שנמצאו במסגד אל-אלדין קיי-קובד הראשון בקוניה באנטוליה וכעת במוזיאון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *